Lacul Garda – Bardolino si Desenzano del Garda

Recunoastem ca motivul pentru care am vizitat cateva dintre satucele si orasele de pe lacul Garda a fost vizita la parcul de distractii Gardaland. Cel mai probabil daca am fi avut de ales ca destinatie un lac faimos din Italia, am fi mers clasic si previzibil pe varianta lacului Como. Care fara doar si poate, este spectaculos si fiecare coltisor al sau musteste de “italienism” (cuvant inventat, desigur). Ce-i drept, lacul Como a avut de-a lungul timpului parte de multa promovare si vizibilitate, astfel ca a devenit un fel de identitate a Italiei. Un aperitivo pe marginea lacului, in Bellagio, uitandu-ne la barcile ostentative de pe lac si la imprejurimile pitoresti. Insa nici lacul Garda nu e mai prejos. Da, nu o fi la fel de faimos ca vecinul de la vest, nu or fi fost la fel de multe filme facute in zona, nu o fi aparut in tot atatea reclame si spoturi publicitare, nu o fi intesat de vedete (si de casele lor) la fiecare pas, insa este (cel putin) la fel de frumos si autentic. Doar ca mai… rustic, daca il putem numi asa. Mai fara “glam“-ul, eleganta si luxul asociat lacului Como. Ceea ce pentru noi, e o bila alba in plus pentru lacul Garda. Planul initial pentru vacanta aceasta era sa petrecem trei zile in parcul de distractii Gardaland insa in final ne-am razgandit, lasand ultima zi pentru putina relaxare dupa tot haosul si toata stimularea din Gardaland. Ne-am hotarat in ultimul moment ce sa facem, pentru ca nu apucasem sa ne documentam deloc. Stiam despre Sirmione, pe care l-am si vizitat de doua ori in ultimii ani (si care merita pe deplin o vizita, nu degeaba este poate ca cel mai cunoscut sat/orasel mic de pe lacul Garda, este absolut superb, atat oraselul in sine, cat si castelul Scaliger), insa am fi vrut sa vedem un loc nou. Daca am fi avut mai multe zile la dispozitie (ceea ce vom avea in vedere pentru vizitele urmatoare de la Gardaland, acum ca inca mai avem abonamentul activ pana la final de an), am fi ales sa vedem si partea de nord a lacului Garda, mai putin cunoscuta turistilor (pentru ca este mai indepartata de punctele de interes, din sud) si cu siguranta ne-am fi aventurat un pic si in Dolomiti, catre Lago di Braies. Insa cum am avut o singura zi la dispozitie, pe lista finala au ramas doar cateva dintre satele de pe lacul Garda (pozele de mai jos sunt din Sirmione).

Daca ar fi fost dupa noi, am fi inconjurat tot lacul si ne-am fi oprit acolo unde am fi considerat ca merita oprit. Nu ar fi fost complet nerealist acest lucru, drumul ce inconjoara lacul are putin peste 160km lungime. Pe care i-am fi putut parcurge in trei ore si putin. Fiind insa cu micutii, ar fi fost destul de chinuitor pentru ei sa ii tinem atat de mult timp in masina si sa ne tot oprim in diverse locuri. Asa ca am preferat sa stim de la inceput ce traseu urma sa avem si unde aveam sa oprim, ca sa putem organiza un pic ziua. Cu o seara inainte am cautat ce sate si orase mici am putea vizita pe lacul Garda, iar lista noastra finala, bazata pe pozele pe care le vedeam pe internet, a inclus urmatoarele: Desenzano del Garda si Riva del Garda. Le-am pus intentionat in pereche, pentru ca pare-se ca ar fi destul de similare. Unul la sud (Desenzano), mai popular, si unul la nord (Riva del Garda), mai ascuns de ochii si picioarele turistilor. La nord, Riva del Garda este inconjurat de munti si peisaje spectaculoase (exista si o cascada renumita, in pestera, in parcul Grotta Cascata Varone, aaaah, ce rau ne pare ca nu am reusit sa ajungem aici!). Desenzano del Garda este cel mai mare oras de pe lacul Garda, insa este extrem de frumos si pitoresc. La fel ca multe alte orase de pe lac, si aici este o promenada lunga, intesata de multe cladiri frumoase si restaurante tentante si un centru vechi tipic Italiei (mie mi-a placut tare mult in Porto Vecchio). Aici am mancat o pizza delicioasa, la pizzeria Santa La Pizza Buona e Giusta (complet diferita de pizza clasica din Italia, cu blat subtire, aceasta avea un blat gros si pufos si desi ne-am fi asteptat sa nu ne placa foarte mult, era delicioasa!).

Apoi Lazise, despre care am aflat ulterior ca ar fi una dintre cele mai populare destinatii din Italia (sau in fine, de pe lacurile din Italia). In documentarea noastra despre acest oras nu am gasit informatia aceasta, motiv pentru care nu l-am ales sa il vedem, insa il vom avea in vedere pentru data viitoare. Ne-a facut curiosi acest mic orasel, cu renumele sau 🙂 Are o promenada lunga si frumoasa, un centru istoric cu multe barci colorate (ceea ce sincer, credem ca este un laitmotiv al micilor orase de pe lacul Garda) si o piata centrala superba. Bardolino nici macar nu aparea in lista noastra facuta rapid, inainte de culcare 🙂 Insa niste prieteni care tocmai ce fusesera cu o zi inainte acolo ne-au scris si ne-au recomandat sa mergem. I-am ascultat si bine am facut, oraselul acesta este absolut superb! Linistit, micut, cu o promenada uriasa (unde de altfel au si dormit copiii), recunoscut pentru vinul sau bun si pentru restaurantele de pe malul lacului. A plouat aproape destul de mult cat am stat in Bardolino insa era o ploaie domoala, chiar placuta. Ne-am dat in roata (si ce priveliste superba se vedea de sus), am baut prosecco la o terasa care ne-a iesit in cale si ne-am uitat la oamenii care treceau prin fata noastra (foarte multi biciclisti). A fost fix ce aveam nevoie dupa doua zile pline si tumultoase la Gardaland. Ne-ar fi placut tare mult sa facem o plimbare cu barca pe lac, si copiilor le-ar fi placut (chiar au vazut barcile si tururile organizate si pareau foarte interesati), insa am prins o zi destul de ploioasa si ne-am gandit ca nu ar fi o idee foarte buna. Insa am fi putut sa alegem o mica croaziera din Bardolino pana in micuta insula Isola del Garda spre exemplu (sau am fi putut merge din Simione pana in Bardolino cu barca). Sau poate chiar o plimbare circulara pe parc, daca am fi putut sa dedicam o zi intreaga. Variante erau mai multe, nu am apucat sa le studiem pe toate, insa din ce am citit sunt destul de populare aceste mici excursii cu barca pe lacul Garda.

Alte orase ar fi fost Garda, orasul care a dat numele lacului, Castelletto sul Garda, un orasel mic, cu cladiri colorate in culori intense, Malcesine, un orasel superb, cu o telecabina care merge pana sus, pe muntele Baldo (niste privelisti dementiale!), Limone sul Garda, pentru care am primit nenumarate recomandari ori Salo, unde am inteles ca exista nenumarate optiuni de restaurante si osterii bune. Daca am fi preferat sa vedem orase mai mari din preajma parcului de distractii Gardaland, am fi putut sa alegem Verona, Milano, Venetia sau poate chiar Bologna. Fiecare dintre ele ar fi fost fezabile pentru o calatorie de o zi, insa in toate acestea am mai fost. Si parca aveam chef de ceva mai linistitor, mai putin agitat, mai putin aglomerat. Si pentru ca asa cum spuneam, am vrea sa mai profitam de abonamentele de la Gardaland (care expira la final de an), ne-am dori ca data viitoare sa ne rezervam macar doua zile in plus pentru explorat lacul Garda. Si sigur, absolut sigur vom ajunge in Riva del Garda si la cascadele minunate, si in insula Isola del