Cipru – Jurnal de Vacanta

Incep articolul in timp ce Anastasia imi doarme in brate, pe sezlong, la piscina hotelului, iar Alexei se joaca la Kids Club. Beau limonada rece, rece, sunt peste 20 de grade si soare, mult soare si nesperat de multa caldura. Am terminat de citit in sase zile o carte pe care am luat-o cu mine in aceasta vacanta asa, ca sa nu zic ca nu imi iau chiar nimic de citit (dintr-un optimism dus la extrem). Asteptarile mele complet realiste (bazate pe vacantele anterioare) erau ca va ramane acolo, in bagaj, pana cand ne vom intoarce. Asa ca toate acestea, toate aceste mici reusite la care nici nu speram (vremea buna, statul la piscina si cititul la plaja) imi sunt suficiente ca sa rezum intregul jurnal de calatorie din Cipru la cateva cuvinte: A fost bestial!

Cu siguranta suntem extrem de norocosi ca am prins o astfel de vreme la final de noiembrie, inceput de decembrie (de obicei sunt zile mai ploioase in aceasta perioada a anului), insa este absolut incredibil ca la nici doua ore de zburat din Bucuresti trecem din plina iarna si frig si sapte straturi de imbracaminte la… aproape vara, cocktail-uri reci si pantaloni scurti. Si ca sa fim sinceri cam aceasta a fost singura noastra pretentie atunci cand am hotarat sa mergem in vacanta: sa mergem undeva unde sa fie mai cald ca in Bucuresti. Mai fusesem in Cipru in urma cu sapte ani (atunci am aterizat in Larnaca si am stat in Ayia Napa) si chiar daca nu intentionam sa fie o vacanta completa de leneveala, nu voiam nici sa alergam de colo colo doar ca sa vedem intreaga insula. Am avut ceva tentative de a ne incumeta sa vedem si partea de nord (partea turceasca), insa am renuntat destul de repede la idee. Probabil influentati de episodul Yes Theory despre Varosha (partea sudica a orasului Famagusta), orasul fantoma din zona tampon a ONU, o fosta statiune luxoasa la mare, abandonata de aproape 40 de ani de locuitorii sai care au fost fortati sa il evacueze (acum se organizeaza tururi pentru turisti in Varosha, acu ceva ani era o zona complet interzisa). Sau poate chiar de capitala in sine, Nicosia, pe care am vizitat-o in prima noastra vacanta aici si care desi ne-a placut, parca… nu am tine mortis sa o mai vedem inca o data. Da, e extrem de interesanta, divizarea ei e controversata (partea de nord a Ciprului este recunoscuta ca stat in sine doar de Turcia), zona tampon a ONU este cu siguranta ceva ce merita vazut, insa… nu. Am preferat sa ne bucuram de un Cipru pasnic, fara conflicte :))

Ne facusem doua variante de planuri pentru aceasta saptamana (ambele extrem de flexibile). In prima varianta, daca vremea avea sa fie cam cum fusese anul trecut in Malta (caldut dar nu foarte, cu ploaie pe ici colo si cer in mare parte inorat), aveam sa ne plimbam mult cu masina, sa vizitam, sa mergem in Larnaca, Nicosia, Limassol, poate ca ne-am fi aventurat si in partea de nord, in Kyrenia. Bineinteles, daca am fi ajuns in Cipru vara (sau toamna mai devreme) am fi vrut probabil sa vedem si plajele renumite (Coral Bay la nord de Paphos, plaja Konnos si plaja Makronissos, ambele prin zona Ayia Napei), am fi facut probabil un tur cu barca sa vedem pesterile pe apa din Ayia Napa – par superbe din poze si videouri vazute, am fi stat la soare pe Nissi Beach, tot in Ayia Napa (plaja despre care am citit ca ar fi extrem de potrivita pentru familii, cu apa superba si plaja frumoasa, cu nisip), ne-am fi mutat apoi pe plaja Fig Tree Beach, la fel de cunoscuta pentru apa si plaja, am fi mers la Blue Lagoon, am fi ales o zi la unul dintre parcurile lor acvatice (chiar daca eu sunt foarte departe de a fi fan astfel de activitati), am fi stat la plaja si ne-am fi uitat cum trec avioanele pe deasupra noastra la Mackenzie Beach in Larnaca, am fi facut o degustare de vinuri in satele din Muntii Trodoos (citisem despre satucul Kakopetria cum ca ar fi cel mai frumos sat cipriot) si am fi mancat poate in satucul pescaresc Zygi, renumit pentru tavernele sale cu peste proaspat.

In cea de-a doua varianta, daca am fi avut sa prindem o vreme nesperat de frumoasa si calduroasa (ceea ce pentru inceput de decembrie ar fi fost destul de putin probabil), am fi profitat cat am fi putut de relaxare la hotel, de plaja si de ce nu, de all inclusive-ul hotelului. Si ca un facut, am avut un noroc fantastic sa prindem o vreme minunata in aceasta saptamana. Totusi, pentru ca oricat de mult am vrea sa facem si sa fim “relaxatii in vacanta”, dupa vreo doua zile de leneveala parca avem nevoie de o schimbare de peisaj. Asa ca am alternat statul la plaja cu cateva locuri pe care tineam neaparat sa le vedem in zona aceasta a insulei. Nu am calatorit mai mult (pana inspre Ayia Napa, pe partea cealalta a insulei) pentru ca nu am fi vrut sa pierdem ore in sir din zi stand in masina (mai ales ca se intuneca foarte devreme). Asa ca zilele noastre au aratat in mare parte cam la fel: mic dejun la hotel, vizitat ceva pana in ora pranzului, somnul copiilor la hotel, plimbat seara prin Paphos. Iar in acel “vizitat ceva” am inclus urmatoarele:

Paphos – Centrul Istoric

Centrul istoric al orasului Paphos nu ne-a impresionat in mod deosebit. Chiar daca era recent renovat iar stradutele mici si piata centrala aratau minunat (foarte curate, vopsite in culori pastelate), fiind atat de pustiu, parea un orasel parasit. Doar magazinele de haine si incaltaminte erau deschise, terasele si restaurantele erau inchise si nu era lume pe strazi. Acesta e dezavantajul cand vizitam un loc atat de turistic inafara sezonului, totul este inchis si nu apucam sa ne facem o parere relevanta despre acel loc 🙂 Poate ca in plina vara, cand centrul orasului musteste de oameni, muzica, restaurante si atmosfera de vacanta, lucrurile stau putin diferit in centrul istoric Paphos. In orice caz, ulterior am realizat ca punctele de interes din Paphos nu sunt neaparat in zona centrala, veche a orasului, ci mai degraba mai aproape de faleza si de mare: portul, situl arheologic si zona de faleza, cu restaurante, terase si promenada lungaaaaaa, din port si pana muuult dupa hotelul nostru (Olympic Lagoon Resort).

Paphos – Zona de Faleza si Port

Ei bine, aici lucrurile stau un pic diferit 🙂 Daca initial am fost putin dezamagiti de centrul istoric, zona aceasta de port si faleza ne-a placut enorm de mult. Promenada e minunata (chiar daca ma mai panicau pe ici pe colo zonele nesecurizate si prea aproape de mare, cu micutii nostri umblatori), puteam merge in plimbare din fata hotelului pana la castel (aproximativ cinci kilometri de drum dus intors), ceea ce si faceam dupa amiaza (ca sa vedem apusul de soare) sau dimineata devreme (pentru aerosoli). Intreaga promenada are cam 7km lungime, deci e uriasa. Iar pentru noi a fost o mana cereasca. Imi amintesc ca si in Malta am stat la un hotel foarte frumos, chiar pe malul marii, insa pentru ca nu avea o astfel de promenada, nu am simtit la fel de mult ca stam asa aproape de mare. Paphos nu e neaparat cel mai atragator oras din Cipru, insa tocmai pentru ca este mai mic decat cunoscutele Nicosia, Limassol sau Larnaca, ne-a facut sa ne placa tare mult. Pare mai intim, mai potrivit pentru familii, cel putin asta ne-a fost impresia acum, inafara sezonului. Ayia Napa ne-a parut la polul opus, o statiune mai vibranta iar Paphos mai relaxat si mai linistit. Am imbatranit, preferam linistea 🙂 Zona de port ni s-a parut frumoasa (desi destul de mica), este o parte mai comerciala cu multe vase de excursii pe mare (ne-ar fi tentat sa alegem una dintre ele avand in vedere ca vremea era foarte frumoasa, insa lui Alexei i s-au parut “infricosatoare”, asa ca nu am insistat) si o zona cu barci de pescari, pe care ii mai urmaream uneori seara, cand se intorceau cu barcile in port. Tot aici este si Castelul Paphos, pe care l-am admirat doar din exterior (in interior este o expozitie de arta si se poate merge sus, deasupra, pentru priveliste deasupra portului).

Situl arheologic Paphos

Este impresionant. Nu am citit nimic despre locul acesta inainte de a-l vizita (deci nu aveam niciun fel de asteptari), stiam doar ca este un punct de atractie foarte renumit, cam principalul motiv pentru care turistii aleg sa viziteze Paphos. Insa ni s-a parut incredibil de interesant. In primul rand este absolut urias, am fi putut sa stam o zi intreaga in acest loc, sa ne plimbam si sa vedem mare parte din el. Nu imi dau seama cat de fezabil ar fi fost cu micutii mici, dar ca idee, este suficient de mare incat sa avem ce face o zi intreaga. Locul acesta este parte din patrimoniul Unesco si multe dintre monumentele descoperite aici dateaza din timpuri romane. Dintre toate cele vazute de noi, podelele cu mozaicuri ni s-au parut cele mai impresionante. Sunt intr-o stare foarte buna (e fascinant cat de bine s-au pastrat si culorile), facute din cuburi mici, tare mici de marmura si piatra de diferite culori si prezinta diverse scene din mitologia greaca. Biletul de intrare este extrem de ieftin (4,5 euro de persoana) si credem noi ca merita din plin. Nu stim cum este in plin sezon aici, insa noi, la inceput de decembrie, am fost aproape singurii turisti din tot situl. Am fi vrut sa vedem si Mormintele Regilor din Paphos (sunt foarte aproape de zona portului din Paphos, la vreo 2km distanta), din pacate nu am ajuns.

Plaja Afroditei

Nu am ajuns sa vedem foarte multe plaja in aceasta vacanta (in zilele in care a fost cald am preferat sa stam la plaja hotelului), insa plaja Afroditei ni s-a parut minunata! Din nou voi face precizarea ca am vazut-o inafara sezonului (nu la final de sezon, ci complet inafara sezonului, la inceput de decembrie), cand nu sunt multi turisti in Cipru. Am mers dimineata devreme, imediat dupa micul dejun (la ora 9) si pana pe la 11 am fost singurii oameni de pe plaja. Ulterior da, s-a mai aglomerat, ba chiar a venit la un moment dat un autocar de turisti. Da, chiar si inafara sezonului exista autocare cu turisti, nu vreau sa imi imaginez cum este plaja aceasta pe timp de vara. Cel mai probabil om langa om langa om. Plaja in sine (si rocile Afroditei) sunt minunate si din fericire nu exista nimic pe plaja (sezlonguri, taverne, magazinase), e totul liber si ingrijit. Nu este plaja de nisip, ci de pietre, insa pentru noi, care nu am stat propriu zis la plaja, ci doar ne-am bucurat ca de un picnic acolo, a fost minunat. Totusi, este o zona foarte bine amenajata. Este o parcare mare vizavi de drumul de coasta iar pe plaja se ajunge coborand niste trepte si trecand printr-un culoar de piatra foarte, foarte stramt. Sus, pe marginea drumului exista si un magazin cu diverse suveniruri si ceva de baut/mancat (cu recenzii destul de proaste din ce am citit pe net). In mitologia greaca, locul acesta (stanca Petro tou Romiou) este locul de nastere al Afroditei, zeita frumusetii si a dragostei. De fapt, cam totul de pe insula are intr-un fel sau altul legatura cu Afrodita, nu degeaba este cunoscut Cipru ca fiind insula Afroditei.

Viewing Point catre Plaja Afroditei – Art installation al artistului Costas Tsoclis

Chiar inainte de a ajunge la plaja Afroditei am oprit la un punct de belvedere pe care il gasise Andrei pe Google Maps. Noi doi avem metode foarte diferite de a gasi locuri dragute de vizitat/vazut atunci cand suntem in vacanta. Eu obisnuiesc sa citesc in disperare articole si recomandari si sa extrag locurile care imi atrag atentia, Andrei obisnuieste sa caute in detaliu pe Google Maps. Pur si simplu deschide harta si o ia la “puricat”. Zoom in, zoom out, se plimba pe harta iar ce i se pare interesant il marcheaza si il tine minte. Evident, metoda lui este mult mai eficienta, drept urmare el a fost cel care a gasit locul acesta interesant (despre care eu nu citisem nimic in niciunul dintre articolele pe care le folosim ca reper pentru documentare). Si tare bine a fost ca am oprit, pentru ca este un punct de belvedere mai atipic. Nu doar ca privelistea catre roca Afroditei este superba, insa peste tot sunt montate niste cadre de fier (zece astfel de cadre) ca niste rame dreptunghiulare. Insa sunt amplasate in asa fel incat se pot vedea diferite puncte, de parca ar fi chiar niste cadre de fotografie sau niste picturi. Sunt facute de artistul Costas Tsoclis si arata foarte interesant.

Cascada lui Adonis

La jumatate de ora de Paphos (cam 15 kilometri) este Cascada lui Adonis. O cascada cu adevarat frumoasa insa… hm… nu stim cum sa descriem acest loc mai intr-un mod mai elegant si mai discret, fara sa il catalogam aspru drept un tourist trap. Nu e un loc urat, nu, sub nicio forma. Dar e… “turistizat” pana in panzele albe. Iar noi l-am vazut complet gol, absolut gol, si tot am simtit ca este pur si simplu o mare pacaleala si un mare kitsch. Cateva statui din mitologia greaca la intrare, o Afrodita de zece metri, un Adonis, o Atena, un muzeu traditional si o terasa in jurul cascadei. Si o intrare de 10 euro de persoana pentru o vizita de maximum 10 minute. Nu ca ar fi enorm de scumpa insa comparand cu situl arheologic Paphos care este cu adevarat impresionant iar intrarea costa 4,5 euro, chiar pare o pacaleala turistica de prima clasa 🙂 Drumul este destul de greu pana acolo (nu imposibil, dar este ingust, cu pietris si gropi, destul de sinuos) iar parerea noastra extrem de sincera este ca poate fi cu usurinta ratat de pe lista oricarei persoane care vine in Cipru. Pentru noi a fost o locatie destul de dezamagitoare.

Corabia naufragiata Edro3

Despre nava aceasta am citit pe blogul Simonei Stanescu (lipa-lipa.ro) si ni s-a parut ca ar fi un loc interesant pentru copii. Am mers chiar la apus (am ajuns la fix, cat pe ce sa il ratam) si a fost minunat! Este la 20-25 de minute de condus de Paphos, pe drumul de coasta, si chiar e impresionant, atat locul, cat si epava. Nava Edro3 a naufragiat acum mai bine de zece ani, din cauza unei furtuni puternice, si inca nu sunt planuri sa fie luata din acest loc (se pare ca ar fi mult prea complicat si costisitor sa faca acest lucru). Locatia este deasupra unor pesteri in mare, e foarte frumos locul. Vazut la apus, e chiar spectaculos, ne-a placut tare mult!

Acesta este jurnalul nostru din vacanta din Cipru, o vacanta mult asteptata, de care am vrut sa ne bucuram cat am putut de mult. Nu obisnuim sa avem astfel de vacante, de relaxare si leneveala, insa ne-am impus ca uneori, o data pe an, sa ne ingaduim un astfel de rasfat. In mod cert ne plac mai mult vacantele in urma carora avem nevoie de o alta vacanta, insa uneori (mai ales de cand avem copiii si suntem cam la foc continuu zi de zi), avem nevoie de vacante de stat. Asa a fost Cipru. Si sincer, ni se pare o optiune extraordinara pentru cand vrem sa fugim putin de frigul de acasa. Poate ca nu am alege sa mergem in Cipru in ianuarie sau februarie, insa pentru octombrie-noiembrie cu siguranta va fi intotdeauna o optiune buna pentru noi.